| Invloed gewicht auto op vermogensmetingBij het meten van het motorvermogen en motorkoppel met de 2 bovenstaande methodes moet ook het totale wagengewicht (incl. bestuurder etc. etc.) worden ingegeven. Als dit gewicht te laag wordt ingegeven is het berekende vermogen en koppel te laag. Het verband tussen totaal wagengewicht en vermogen/koppel is lineair.
Voorbeeld: Met een gewicht van 1400 kg wordt een motorvermogen gemeten van 300 pk en een motorkoppel van 400 Nm. Als het gewicht niet 1400 kg was, maar 1500 kg, dan wordt het motorvermogen (300*1500/1400=) 321 pk en het motorkoppel (400*1500/1400=) 429 Nm. Nauwkeurigheid vermogensmeting en koppelmeting Geen enkele meting is gelijk en de spreiding in al deze metingen op dezelfde auto en onder verschillende (weers)omstandigheden bepaalt de nauwkeurigheid. Uit zeer veel metingen met DeltaDash en G-Tech is gebleken dat de onzekerheid voor het meten van het motorvermogen ca. 3% is en voor het motorkoppel ca. 2%.
Voorbeeld: Als er 1 meting wordt gedaan en daaruit komt een motorvermogen van b.v. 300 pk en 400 Nm dan kan met een zekerheid van 95% worden gesteld dat het motorvermogen ligt tussen (300 pk +/- 3% =) 291 en 309 pk en het motorkoppel tussen (400 Nm +/- 2% =) 392 en 408 Nm.
Derhalve is het onzinnig het motorvermogen en motorkoppel op te geven met 1 of meer cijfers achter de komma (b.v. 367,45 pk). G-tech grafiek lezen
Prachtige demo G-techmeter G-tech pro support
Met dank aan Ruud wrx ! Hallo,
Ik word de laatste tijd bestookt met vragen over het afstellen van de G-Tech RR meter. Daarom plaats ik hier het een en ander: Afstellen G-Techmeter:
Zet de meter aan in de Dragstripmode, dan zie je het schermje met de toerenteller in beeld. Druk op het kleine knopje m en je ziet als 1e stored runs, daar onder Road racer mode dan weer configuration mode en exit. Ga naar configuratie mode en druk op ok (Grote knopje) als 1e zie je dan: Dragstrip mode, Road racer mode, Run parameters, Road race settings en vehicle Data. Ga naar Run Parameters en je ziet dan als 1e Reaction time druk op ok en zet hem op No tree en het sterretje zal er dan voor blijven staan, druk op het kleine knopje m en je krijgt het menu weer te zien, dan ga je naar Staging/Rollout en druk weer op ok, zet die op -0cm en druk op ok, dan krijg je ook weer het menu te zien en ga je naar Speed Mark en druk op ok, zet de snelheid op 242 km/uur en druk op ok en dan zie je daar als laatste Distance marks staan en druk op ok, zorg er voor dat alle sterretjes voor de 20 m, 200m en 400m staan en druk weer op ok. Dan ga je naar Vehicle Data en druk weer op ok en voer het juiste gewicht in en druk op ok, dan ga je naar Engine Redline en druk op ok en zet die op 7000 rpm en druk op ok, je ziet daar ook pits factor, maar laat dat zo staan, dan ga je naar Shiftlights en druk op ok en zet het sterretje op on en ga naar Set shiftpoint en druk weer eens op ok en zet hem op 6800 rpm en ga naar exit. Ga naar calibration en druk op ok, dan zie je accelerometers, RPM en exit. Als je nu drukt op accelerometers dan zie je calibrate axes staan en die kalibreer je zowel in een koude als in een warme ruimte. Dan zie je Diagnostics Gs Screen staan en duk op ok, Als de meter goed is gekalibreert dan staat er bij Mag + 0.998 en daarna de temp in F. Bij Mag moet de meter staan op b.v. 0.998 en 1.002 dat is dan goed, het mooiste is als hij exact op 1.000 staat! Ga weer terug naar het menu en druk op RPMs en zet hem daar ook op 7000, dit is belangrijk en zet hem daar als 1e op 4500t/min en de 2e op 2000t/min en stel hem daarmee met je gas precies op de toerenteller van je auto en drukop ok en ga weer naar exit. En ook belangrijk, scroll verder naar beneden en je ziet daar Gtech Setup staan en druk weer op ok, dan krijg je een venster met als 1e Set Date and time, hier vul je de datum en tijd in, dan zie je de Firmware version en die zal 4.0.0 zijn, ga dan naar Serial Port settings en zorg dat die op 115,200 staat en druk op exit, dan zie je LCD Contrast staan en druk weer eens op ok, daar kun je de lichtsterkte mee afstellen. Ga weer terug en dan zie je US or Metric en druk op ok, daar stel je hem in op Metricmode en daardoor kun je nu alles juist in kilogrammen invullen of in LBs etc. Dus ga als 1e naar de Gtech Setup en zet hem op Metric. Zorg dat je een juiste Adapter hebt van 220 naar 12 volt, als dat niet zo is dan moet je even naar de winkel om een Adapter te gaan halen, want die erbij zit is een Amerikaanse en past dus niet. Dan kun je bij Ruud wrx op de site alle Downloads vinden en een speciaal exel programma, waardoor het exact juiste vermogen en koppel wordt berekent, zonder deze programma's ben je nergens, deze zijn allemaal al 4 jaar door Ruud ontwikkelt en zelfs getest door Ruud voor G-Tech America!
Ik zet de link van Ruud erbij: http://members.chello.nl/~r.herweyer/ De rest van de parameters hoef je niet te veranderen, die zijn door de fabriek goed afgesteld! Het maken van een run en de GS levelen, zet de wagen stil op een vlakke weg en druk op ok (grote knopje), trek ietsje fel op zodat de meter aanslaat, dit hoeft maar 5-10m te zijn en dan stop je, als het goed is dan zie je dat de G’s op nul zullen staan en op het scherm zie je een tekst verschijnen, maar daar hoef je geen aandacht aan te schenken, als de G’s maar op nul staan! Het maken van een pk en koppelrun: Zet de wagen stil in 1e versnelling en druk op ok (grote knopje) als de rode lampjes branden dan trek je iewat fel op tot 2500-3000t/min en schakel over naar de 2e versnelling en ga daar ook weer naar dat toerental en schakel weer over naar de 3e versnelling en geef plankgas tot aan het rode gebied van je toerenteller, laat het gas los en laat de wagen net zolang uitrollen totdat de run is opgeslagen, dat kun je op de meter zien. Dit doe je dus bij een vijf versnellingsbak, heb je een zes versnellingsbak dan voer je de run in 4e versnelling uit! Hier een filmpje hoe de run moet worden uitgevoerd: Filmpje
Het testen van een acceleratierun gaat weer anders en kun je ook de Roll-out op b.v 20 of 30cm zetten, dit gebeurd ook op een echte Dragstrip. Het testen van een 0-200km/uur run: Zet de wagen stil en druk weer op ok (grote knopje) en wacht tot de rode lampjes branden, trek zo snel als je kunt op en trek door tot over de 200km/uur op de teller(210) dit omdat de G-Tech echte kilometers per/uur aangeeft! Laat hem weer uitrollen en je ziet vanzelf weer wanneer de run is opgeslagen. Nu kun je dus vrijwel alle tijden zien b.v. de 0-100, 0-120, 0-140, 0-160, 0-180, 0-200 etc. En je ziet de 200m en 400m. Let er wel op als de Rollout op b.v. 30cm stond, dat je er een aantal tienden van een seconde bij moet optellen, dit geld niet voor de 200 en 400 meter. Dit kun je op de computer mooi zien en je kunt er ook de Rollout mee weghalen en op nul zetten, zodat je de juiste tijden krijgt te zien, de tussentijden kloppen wel, dat maakt niks uit of dat de Rollout nu op nul of op b.v. dertig centimeter staat. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als je de G-Techmeter goed hebt gekalibreerd, moet je dit te zien krijgen:
En zo horen de G's te staan voordat je een run gaat uitvoeren:
Nog enkele aanvullingen:
Kalibratie g-sensoren: - Als je een gtech RR hebt, is het praktisch gezien nooit nodig om de g-sensoren opnieuw te kalibreren. Af fabriek is dat al heel goed gedaan. Dus als het niet echt noodzakelijk is: NIET doen. - Met z'n voorganger (de competition pro) moet je dat wel doen bij nieuwe aanschaf. Dat moet je dan 1x bij lage lucht temperatuur doen (b.v. bij ca. 5 graden in een koude auto) en 1x bij hoge temperaturen (b.v. ca. 25 graden op een warme zomerdag). Op die manier wordt er een juiste temperatuurcorrectie op de g-sensoren uitgevoerd van -10 tot +40 graden. - De gtech geeft overigens zelf aan als de temperatuur voldoende afwijkt (warmer of kouder) van de 1e kalibratie om een 2e kalibratie te doen.
Levellen: - Bij het levellen is dus belangrijk dat de uitlezing in het display tussen de 0.00 en 0.02 g staat. - Daarbij moet je niet al te fel optrekken, omdat daarbij de neus van de auto wordt opgetilt en je niet makkelijk tussen de 0.00 en 0.02 terecht komt
Positie: - Voor de goede orde: plaats de gtechmeter altijd op je voorraam en niet op je zijraam! (jaja, het komt voor ) - Ten 1e zijn de vibraties bij plaatsen op een zijraam vele malen groter dan op de voorruit - Ten 2e worden de g-sensoren dan niet in hun meest optimaal gevoelige positie geplaatst. - De gtech mag best een beetje scheef hangen. Bij het levellen wordt daar toch voor gecorrigeerd. Maar je moet het niet overdrijven.
Houder: - Je zult merken dat het plaatsen van de gtech d.m.v. de bijgeleverde zuignap best wel lastig is. - Op een gegeven moment gaat de houder gewoon stuk en moet je een nieuwe bestellen. - Je kunt ook een camerahouder nemen die je op de voorruit kunt plakken. Wat mij betreft de ideale oplossing! - Mogelijk dat Danny (micablue) je het adres kan geven van de leverancier (group buy op EM). - Een paar foto's ervan:
| |