Software motorvermogen en koppel uit G-tech in DIN
We gaan voortaan de metingen in DIN vermogen en koppel laten zien.
Je kunt niet zonder het excel programma dat door Ruud wrx gemaakt is en waar jarenlang ervaring en testen mee zijn gedaan!
De G-techmeting moet wel juist worden uitgevoerd , dan pas krijgt men een zeer betrouwbaar resultaat!
Versie 1.9.1 is nu beschikbaar vanaf de website van Ruud wrx: http://members.chello.nl/~r.herweyer/gtech/gtech_v1.9.1.nl.zip
In deze versie heb ik het menu naar voren gehaald, zodat na het openen van het excelbestand alle menu items in de Ribbon staan.
Belangrijkste wijzigingen zijn:
- De gebruiker is nu verplicht om de meetomstandigheden in te voeren. Dus er wordt vanaf nu ALTIJD gecorrigeerd voor de meetomstandigheden.
- DIN-pk/Nm toegevoegd, zodat de gebruiker nu kan kiezen uit DIN of SAE.
- DIN voor atmosferische, turbo- en/of supercharged motoren, SAE alleen voor atmosferische motoren.
- Voor het bepalen van de aandrijfverliezen moet nu gekozen worden tussen FWD, RWD of AWD. Het vrij invoeren van een factor is niet meer mogelijk.
- De berekening van de aandrijfverliezen is nu gebasseerd op internationaal gehanteerde berekeningen. Voor hogere vermogens betekent dit, dat je nu lager uitkomt met het berekende motorvermogen t.o.v. versie 1.8.1.
De aandrijfverliezen worden nu zo toegepast
FWD: motorvermogen = (wielvermogen + 10) / 0.90
RWD: motorvermogen = (wielvermogen + 10) / 0.88
4WD: motorvermogen = (wielvermogen + 10) / 0.84
Ook kun je uitgaan van deze gegevens. (ongecorrigeerd)
1) Per 10% daling luchtvochtigheid (H), 1 pk meer.
2) Per 10 hPa stijging luchtdruk (P), 5 pk meer.
3) Per 10 graden daling temperatuur (T), 10 pk meer.
De normale waardes voor DIN zijn ook anders dan die voor SAE:
DIN: 1013.15 hPa en 20 C
SAE: 990 hPa en 25 C en 0% hum
Er wordt nu dus altijd gecorrigeerd naar een temperatuur van 20 graden en een luchtvochtigheid van 1013.15 (hPa)
Een voorbeeld van mijn wrx hoe het in het verleden werd gedaan zonder de atmosferische correcties toe te passen!
Dan was dit het resultaat bij een temperatuur van nul graden. (ongecorrigeerd)
In DIN vermogen en koppel
Dit is het wielvermogen gemeten met de G-tech, neem je nu het wielvermogen dus 259 pk en je gebruikt de internationaal gebruikte formule voor 4WD: motorvermogen = (wielvermogen + 10) / 0.84
Dan kom je uit op 259 + 10 : 0.84 = 320 pk in DIN vermogen
G-tech gemeten netto vermogen en koppel met bijna volle tank
En de gemeten tussentijden in 3e versnelling
Met dank aan Ruud wrx
GTECH PRO COMPETITION / RR
Downloads
- Gtech versie 1.6.0
Deze versie is geschikt voor Excel 2002 (=Excel XP) en Excel 2003.
This version works with Excel 2002 (=Excel XP) and Excel 2003 (English translation: inside the excelprogram). - Gtech versie 1.9.1 NL
Deze versie is alleen geschikt voor Excel 2007 (met SP1 of SP2!). - Gtech version 1.9.1 EN
This is the English version and works only with Excel 2007 (with SP1 or SP2!). - PASS software
Voor het naar je PC uploaden en verwerken van Gtech-metingen. - Firmwareversie 4.1.1
De Gtech Pro Competition en de Gtech RR zijn uiterlijk verschillend, maar zijn functioneel exact gelijk aan elkaar, mits de Competition is geüpgrade naar firmwareversie 4.1.1.
LET OP: De RR-versie kan niet worden geüpgrade met deze firmwareversie. Als je dat wel probeert werkt de RR niet meer! - Instructiefilpmje
In dit filmpje zie je in het kort hoe je een dynorun moet uitvoeren met de Gtech.
In this video you can see how to make a gtech dynorun with your car.
Meer informatie over de werking en de mogelijkheden vindt je op www.gtechpro.com.
0m de meetresultaten van de Gtech te kunnen verwerken, moeten de resultaten eerst uit de Gtech worden gehaald door deze te uploaden naar je PC. Dit kan met de PASS software. Vanuit de PASS software kun je de resultaten exporteren naar een csv-bestand.
Dit csv-bestand is op te vragen via mijn Excelprogramma. Met dit programma kun je de meetresultaten fraai weergeven en op diverse manieren doorrekenen. Zie onderstaande plaatjes voor enkele van de vele mogelijkheden.